Recept!!!

Bröden blev goda o sen kan jag gärna bjuda lite på min barndom oxå :) Så här kommer recepten på morotsbröden och broccoligratängen ;)

Broccoligratäng:
5 dl makaroner gammeldags
ca: 300g broccoli
2 paket bacon
ostsås:
1 msk margarin
1 msk mjöl
ca: 2,5 dl mjölk 1 dl riven ost
salt, peppar o lite paprikapulver

Koka makaronerna. Koka upp broccolin i vatten och lite salt snabbt, stek på baconet litegrann låt rinna av på papper. Smöjr en form, lägg broccolin först, sen hälften av makaronerna, sen två tredjedelar av baconet, resten av makaronerna sedan ostsåsen på de och överst de sista baconet.
Ostsåsen: smält smöret tillsätt mjöl späd med mjälken låt koka nån minut, ner med osten och krydda. Gratinera i 225 - 250 grader tills baconet blivit knaprigt!!!

Morotsbröd:                    
25g jäst
5 dl ljummet vatten
1 dl solroskärnor
1/2 dl linfrön
1/2 msk salt
1 msk sirap
2 rivna morötter jag tycker att man minst kan he i 3 utan problem
13 - 14 dl dinkel fullkornsmjöl
Pensling och garnering, ägg och solroskärnor

Smula jästen i en bunke tillsätt ljummet vattten rör om så att den löser upp sig, tillsätt allt utom mjölet och rör om. Häll i mjälet i omgångar och bearbeta tills den är fast och smidig. <spara lite mjäl till utbakning. Låt jäsa 40min. Stjälp upp degen knåda smidig och forma till en rulle skär i ca 20 delar beroende på hur stora bröd du vill ha. Rulla till bollar lägg på plåt och låt jäsa 30 min till. Pensla på ägg och solroskärnor sen grädda.
225 grader ca: 10 min i mitten av ugnen



Låt smaka :)
Carpe Diem

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0